...

Udgivet: 10-04-2020

Kategori: Corona-krisen

Coronakrisen: Muligheder for at ekspandere til e-handel

Coronakrisen raser fortsat i både ind- og udland. Mange virksomheder er ramt af manglende omsætning fra deres fysiske butikker. Nogle virksomheder har dog skiftet det fysiske salg ud med online salg. Det kan du også gøre.

Danmark har siden 11. marts været hårdt ramt af Corona-krisen. Danske og udenlandske virksomheders omsætning er forsvundet fra den ene dag til den anden. Det rammer naturligvis hårdt på virksomhedernes likviditet.

Mange har fået øjnene op for internethandlens mange goder og muligheder, især i denne specielle tid. Her har du mulighed for at genoptage dit normale salg. Der er rige muligheder for at ekspandere salget, både til folk, der grundet lokation, ikke normalvis ville støde på din fysiske butik, og til folk, der måske ikke havde fået øjnene op for dit produkt før.

Gennem internettet har du som virksomhedsejer god adgang til at måle salget og dine brugeres adfærd på din hjemmeside, herigennem ved brug af analyseværktøjer til at måle trafik på din hjemmeside, som Google Analytics, og annonceværktøjer til Facebook og Instagram, som Facebook Pixels.

Onlinesalget vil ikke kun have en gavnende effekt for dig nu i disse krisetider, men kan være en ekstra indtægtskilde til din virksomhed, når vi snart - forhåbentligt - vender tilbage til normale tilstande.

Vi har fundet 3 gode tips, vi vil give videre til jer. I kan bruge dem uanset, om I har en informationshjemmeside eller en fuldblods webshop med online salg.

  • God sikkerhed
    Det er vigtigt, at I sørger for god sikkerhed på jeres hjemmeside. Dette gælder især, men ikke udelukkende, for webshops, der modtager mange følsomme oplysninger, blandt andet kreditkortoplysninger, navne og adresser.

    God sikkerhed kan implementeres ved fornuftig tankegang. Som udgangspunkt, bør man ikke indsætte indhold på ens hjemmeside, der giver ukendte 3. parter mulighed for at uploade indhold til hjemmesiden, eks. filer.
  • Båndbredde og trafik på din server
    Dette er formentligt ikke noget, du tænker over til dagligt. Når du køber webhosting til din hjemmeside, vælger du en pakke hos din udbyder. Mange vælger den billigste og tænker ikke over, hvad de dyrere versioner indeholder.

    En af tingene, der forandrer sig, når man vælger en dyrere løsning, er ens båndbredde og trafik. Båndbredden er, hvor meget data din forbindelse kan overføre indenfor en given tid. Jo større pakke, des mere båndbredde.

    En nærliggende ting at snakke om er mængden af trafik. Nogle udbydere har fritrafik og andre begrænser den.

    Jo flere besøgende du får, des mere data skal rejse mellem hjemmesiden og dine besøgeres skærme.
  • Hurtig hjemmeside
    Det er altafgørende at din hjemmeside er hurtig, ellers kan du risikere ikke kun at tabe besøgende, men tabe pladser i kapløbet om din placering på Google.

    En af de største syndere er billeder, der typisk sænker loading hastigheden på din hjemmeside med halve minutter til hele minutter. Du kan undgå dette ved at bruge en online billede kompressor eller ’image compressor’ som de kan findes under på Google. Kompressoren formindsker størrelsen af billedet uden synlig forskel. Den fjerner små farvedele på billedet, som det menneskelige øje, ikke vil opdage mangler.
Her fik du 3 tips og tricks, som du kan implementere på din hjemmeside helt selv. Har du alligevel lyst til at gøre lidt ekstra, giver vi som altid en helt uforpligtende snak om dine muligheder.

Har du brug for hjælp?